Gino Buysrogge is sinds 2004 verbonden aan het Goese Lyceum (in Goes dus) als muziekdocent. Daarvoor was hij al 16 jaar lang werkzaam in het basisonderwijs.  Hij vindt het erg leuk om leerlingen e.e.a. bij te brengen op muzikaal gebied. Muziekgeschiedenis , instrumentenleer. Zingen , spelen. Beetje notenleer en theorie. Ook maken de leerlingen individueel werkstukjes en presentaties (in een groepje).

VOOR PONTES BERGWEG KLAS 1 HUISWERK...SCROLL NAAR BENEDEN!!

Over hoe je een goed werkstuk moet maken is onderstaande informatie.

HOE MAAK IK EEN GOED WERKSTUK VOOR “MUZIEK” ????

LET OP :

HET WERKSTUK MOET EEN BOEKJE WORDEN! HET PAST NIET OP SLECHTS 1 BLAADJE!

  • KIES EEN ONDERWERP.

       Heel vaak kiezen leerlingen uit een van deze uit 3 soorten werkstukken.

  1. over een artiest , groep of componist
  2. over een genre (rap , soul , punk , rock ‘n’ roll etc)
  3. over een muziekinstrument

Wees slim in het kiezen van je onderwerp! Over het ene onderwerp is veel meer te vinden dan over het andere! Andere onderwerpen kunnen zijn : D.J. , musicals , de top 40 , mode en muziek , popblaadjes etc etc.

  • DE VOORKANT

Maak een mooie voorkant waarop meteen duidelijk is waarover het werkstuk gaat. Vermeld je naam , klas , en een datum. En gebruik een duidelijke foto.

  • INHOUDSOPGAVE ( OP EEN NIEUWE PAGINA)

Maak een pagina-indeling en geef bij de inhoudsopgave aan op welke bladzijden ik wat kan vinden.

  • INLEIDING- VOORWOORD ( WEER EEN NIEUWE PAGINA)

Geef in je voorwoord aan waarom je voor dit onderwerp heb gekozen.

Motiveer die beslissing. Wat hoop je te bereiken. 

  • HOOFDSTUKKEN

Maak in je verslag verder duidelijk welke rol van betekenis jouw onderwerp heeft in de muziek.

Daarbij hoort een stuk geschiedenis.

Bij artiesten en popgroepen hoort vaak ook nog een discografie (welke albums en singles ze hebben uitgebracht). Sommige artiesten hebben zoveel uitgebracht dat dat een enorme lijst gaat worden.Dat is niet nodig. Beperk je dan tot de belangrijkste albums of hits. Geef in ieder geval aan welke liedjes jij de mooiste vindt.

Je hoeft niet alles zelf te verzinnen of over te schrijven. Heel vaak is er op internet van alles te vinden…dat mag je gewoon gebruiken! Als je teksten van internet haalt …eerst goed lezen of het allemaal klopt!

  • MOEILIJKE WOORDENLIJST (OP EEN NIEUWE BLADZIJDE)

Als er moeilijke woorden in je werkstuk staan kun je een moeilijke woordenlijst ( met betekenis) toevoegen. Probeer moeilijke woorden te vermijden. Zorg dat het begrijpbaar is en dat je het in ieder geval zélf begrijpt.

  • BRONVERMELDING

Waar heb je je informatie vandaan? Vermeld boeken en internetsites.

Google is geen internetsite maar een zoekmachine. Je haalt er dus geen informatie vandaan maar via google kom je op die sites die je nodig hebt , zoals wikipedia , scholieren.com of  spreekbeurten.nl.

  • NAWOORD (OP EEN NIEUWE BLADZIJDE)

Schrijf in je nawoord wat je zelf van het onderwerp vindt , en wat je hebt geleerd.

Zorg ervoor dat het werkstuk iets PERSOONLIJKS wordt !

Het is JOUW werkstuk. Als je bijvoorbeeld een werkstuk maakt over een artiest wil ik weten wat jouw lievelingsliedjes zijn en vooral waarom je hem/haar zo goed vind. Misschien ben je naar een concert geweest dan kun je een verslag van dat concert geven. Waar was het? Met wie ging je? Hoe was de entourage? Welke liedjes hoopte je dat er gespeeld zouden worden? Wat werd er gespeeld? Hoe vond je het? Etc etc.

Plaatjes maken het werkstuk nog mooier en duidelijker. Het is in ieder geval prettiger om het werkstuk te lezen. Hele bladzijden met alleen maar tekst is saai. Als het werkstuk gaat over een artiest kun je bij google afbeeldingen zoeken eens het woord 'concert' of 'live' achter de naam zetten. Dan zien we de artiest in actie. En met het woord 'award' zie je misschien dat hij een prijs heeft gewonnen.

En dan nu….hup aan de slag! Veel plezier bij het maken van het werkstuk.

G.Buysrogge

Inleveren 

  • Uitgeprint

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

NOTEN OEFENEN OP DE VOLGENDE SITE

https://www.muzieklerenlezen.nl/muzieknoten-oefene...

---------------------------------------------------------------------------------------------------------

---HUISWERK  MUZIEK KLAS 1 PONTES BERGWEG---

-------WERKSTUK 2------------

Nog maar pas geleden moesten jullie het eerste werkstuk voor muziek inleveren. Ik heb met die leerlingen die hun werkstuk nog moesten aanpassen of verbeteren dat doorgenomen. Er staat zelfs al een 2e werkstuk op de planning. (periode mei-juni). Je weet nu hoe het werkt dus je zou daar alvast aan kunnen beginnen. Kijk nog eens goed naar de eisen voor het werkstuk. Het staat allemaal hierboven.  

Let op! Gaat je eerste werkstuk over een muziekinstrument...dan het tweede werkstuk niet! Gaat je eerste werkstuk over een artiest...dan je tweede werkstuk niet! (Ook niet eerst een rapper en daarna een zangeres). Kies een totaal ander muziekonderwerp. Je hoeft nu nog NIETS door te mailen maar je kunt er al aan beginnen.

------------PRESENTATIE----------

DE PRESENTATIES WORDEN VERSCHOVEN NAAR DE 2e KLAS!!!!!!!!


WE ZIJN WEER EEN WEEK VERDER. HIER KOMEN NIEUWE OPDRACHTEN .

Huiswerk muziek voor klas 1 Pontes Bergweg vanaf 22 maart 2020

Onderwerp:

--MUZIEKNOTEN LEREN LEZEN---

LIEVE LEERLINGEN...DEZE LES OVER MUZIEKNOTEN IS BEST LASTIG! DAT WEET IK. IK ZOU DE LES OOK LIEVER IN DE KLAS GEVEN MAAR IK BEN BENIEUWD OF ER LEERLINGEN ZIJN DIE HET VOLGENDE TOCH AL EEN BEETJE SNAPPEN. DAT ZOU MOOI ZIJN. NATUURLIJK KOMEN WE HIER IN DE LES OP TERUG. PROBEER MAAR. SUCCES!!

------introfilmpje


We kennen de notenbalk met zijn 5 lijnen. Vooraan staat de G-sleutel. Daarover later meer.

Maatstrepen kunnen de notenbalk in maten verdelen.


Elke maat duurt dan bijvoorbeeld steeds 4 tellen zoals de bekende klapoefeningen uit de les.(“Dit is het tempo 1,2,3,4”)

De maatsoort (het lijkt wel een breuk) staat na de G-sleutel aan het begin van het muziekstuk. Het geeft hier aan dat we in elke maat 4 tellen hebben.

Onthouden: De plaats op de notenbalk geeft aan hoe hoog of laag de noot moet klinken. Hoe hoger op de notenbalk staat ,hoe hoger de noot klinkt. De plaats op de notenbalk bepaalt de naam van de noot. (Dat kan zijn do , re ,mi, fa ,sol, la of tie of met de letters van het alfabet…….a t/m g) maar daarover later meer.

(Soms kunnen noten zelfs buiten de notenbalk komen. Dan krijgen ze hulplijntjes. Zie je dat? )

Hoe lang duren de noten?

Wij leren de volgende varianten:


Dus…

een hele noot (4 tellen) is open zonder stokje

een halve noot (2 tellen) is open mét stokje

een kwart noot (1 tel ) is gesloten met stokje

een achtste noot (halve tel) is gesloten , met stokje en vlagje.

In plaats van 2 achtste noten (met een vlagje) zetten we liever deze noot die vanboven vastzit en geen vlagje meer heeft. Deze duurt dus 2 x een halve tel = 1 hele tel

            =

OP HOEVEEL VERSCHILLENDE MANIEREN KAN IK 1 MAAT VAN 4 TELLEN KLAPPEN?

HUISWERK: Verzin zoveel mogelijk verschillende mogelijkheden om die 4 tellen te vullen. Elke variant mag maar 1x voorkomen.

We spreken af dat we als we achtste noten willen gebruiken , ze aan elkaar vast moeten zitten. Ze duren dan samen één tel.(...dus niet los...met een vlaggetje.)

Je krijgt hier één mogelijkheid om een maat van 4 tellen in te vullen van mij cadeau.

Tel maar na…in totaal 4 tellen.
(Tip…je kunt deze nog een paar keer gebruiken…wel de noten in een ander volgorde zetten!)

Je mag het opschrijven zoals hieronder op een notenbalk…maar je mag het ook gewoon naast elkaar op één gewone regel schrijven. Vergeet niet ná elke 4 tellen een maatstreepje te zetten.

Kom je tot 20 verschillende variaties?

In het filmpje hieronder krijg je nog handige tips!

Nu moet je ze later ook nog kunnen klappen!

KLIKKEN OP DE LINK.


HIER STAAT DIE LINK !

https://www.youtube.com/watch?v=QvrH8obZ2TM

Iets met chocola???



DE –HEB JE HET GESNAPT- QUIZ?

Kijk eerst eens naar het volgende filmpje.

KLAPOEFENINGEN !

(Probeer eens mee te klappen)

Na 2m10 mag je stoppen omdat er vanaf daar ook rusttekens in staan en die hebben we niet gehad.

------------------------------------------------------------------------------------------

Hallo allemaal. Nieuwe muziekopdrachten. 

Thema : Klassieke muziek.

Kijk eerst naar het onderstaande filmpje.

(Hieronder vind je de link)

Maak daarna de werkbladen die op Magister bij "huiswerk' staan. Werkbladen uitprinten en invullen of overtypen en invullen. Meenemen naar de eerstvolgende muziekles op school.

Succes!

Groeten G.Buysrogge


De presentaties verschuiven we naar de 2e klas.

Nieuwe muziekopdracht staat op Magister!

Invulblad (muziekinstrumenten) uitprinten en invullen. Meenemen naar de eerste muziekles op school.





SAMENVATTING HUISWERK

* Het tweede werkstuk muziek (maak je wederom in Word...en alleen) Het moet klaar zijn als de schoollessen weer beginnen.

Info staat bovenaan op deze pagina .Niét doormailen aub.

* Notenleer.

Probeer zoveel mogelijk variaties te vinden over hoe je een maat van 4 tellen kunt invullen. Schrijf het op een briefje en neem het mee zodra de lessen weer beginnen. Info staat ook op deze pagina.

Probeer thuis ook de klapoefeningen te doen! Zie filmpjes.

Heb je toch nog vragen? Kijk eerst goed of het antwoord toevallig niet op deze pagina staat.


* Werkbladen

Er zijn werkbladen in Magister gezet. Onderwerpen :

Mozart en Beethoven

Indeling muziekinstrumenten.

Muzieksoorten.

Uitprinten invullen meenemen naar school en inleveren bij je mentor.


Groetjes en veel succes.

G.Buysrogge